Verbeter de kwaliteit van cultuuronderwijs
Binnen de regeling wordt gewerkt aan drie doelen:
De nieuwe regeling stelt ons voor de uitdaging om alle scholen voor te bereiden op het leergebied Kunst & Cultuur in het nieuwe onderwijscurriculum. We gaan dat doen volgens vier scenario’s voor cultuuronderwijs, die elk vijf gebieden beschrijven: visie, professionalisering, programma, samenwerking en (co)financiering. Alle scenario’s zijn erop gericht om de scholen klaar te stomen voor het leergebied Kunst & Cultuur.
We ondersteunen de school door onder andere in kaart te brengen wat de school op dit moment aan cultuuronderwijs doet. Daarmee wordt het startscenario bepaald. Vervolgens bespreken we welke ambitie er is, welke behoeften en wensen er zijn en wat de school wil bereiken met cultuureducatie. De antwoorden op die vragen vormen het ambitiescenario; hetgeen waar de school naartoe wil en waar wij bij gaan helpen.
Naast begeleiding in de vorm van advies, betekent de samenwerking met ons ook dat de school mogelijkheden krijgt om op basis van cofinanciering deel te nemen aan programma’s en regelingen. Dit kunnen bijvoorbeeld muzieklessen of theaterbezoeken zijn, maar ook cursussen voor het team van de school. Zoals altijd werken we samen met professionals uit het culturele veld. Zij zijn onmisbaar bij de uitvoering van activiteiten. Meer weten over de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit en de scenario’s voor cultuuronderwijs? Lees meer in onze brochure of neem contact op met Cécile (zie onderaan deze pagina).
Brochure scenario's cultuuronderwijsBen je op zoek naar meer informatie over een regeling? Wil je weten hoe je je kunt aanmelden voor een cursus om cultuurcoördinator te worden? Of ben je benieuwd hoe het leergebied Kunst en Cultuur eruit ziet in het nieuwe onderwijscurriculum?
Neem een kijkje in onze kennisbank.
Heb je vragen over de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit? Wil je meer informatie over hoe wij kunnen helpen om het cultuuronderwijs op jouw school te verbeteren? Neem dan contact op met:
Wil je cultuurcoördinator worden? Of ben je het al en wil je meer informatie over culturele competenties, financiën of het leergebied Kunst en Cultuur? Lees dan verder op deze pagina.
Wij zijn ambassadeurs van deze fondsen, bedoeld om jeugd en volwassenen, die het niet zelf kunnen bekostigen, toegang te geven tot culturele lessen.
Lees meer over het kunstmenu voor het basisonderwijs dat bestaat uit ‘Meemaakkunst’ (podiumkunsten) en ‘Maakkunst’ (beeldend, media, literatuur, erfgoed). Je vindt hier ook de link naar de KCE-gids.